Lag den beste focaccia-sandwichen i galaksen med denne focaccia-oppskriften

focaccia oppskrift

Med denne oppskriften så mener jeg du kan lage galaksens beste sandwicher, og til og med alle parallelle universers focaccia.

Denne focacciaen blir så god at du egentlig bare har lyst til å spise den uten noe i – som allerede er et godt tegn – så forestill deg hvor god den blir med noe annet mellom brøda.

Denne oppskriften krever litt tid. Det finnes andre focaccia-oppskrifter som sikkert bare tar 0,003 sekunder å lage, men med denne så får du dannet et godt glutennettverk i deigen. Og det skal gjøre deigen saftigere enn andre raskere metoder.

Med deig, så er det som regel sånn at jo lengre tid man bruker på den jo bedre pleier den å bli – ifølge meg.

 

Ingredienser

  • 3,5 dl vann (40 grader)
  • 9 gram tørrgjær (altså 3 gram mindre enn en vanlig pose tørrgjær)
  • 450 gram hvetemel + 1 ss (du får vite hvorfor lenger ned i oppskriften)
  • 8 gram salt
  • Extra virgin 😏 olivenolje
  • Fersk rosmarin
  • Zlatan (også kjent som salt for de som ikke forstår språket mitt)

 

focaccia

 

Fremgangsmåte

  1. Bland sammen vann, gjær og 1 ss mel, og la stå i 10 min for å godgjøre seg.
  2. Bland deretter sammen resten av melet, og salt i en stor bolle, og hell over gjærblandingen. Bland godt sammen, og kna inn 10 gram olivenolje til oljen er godt inkorporert. Dekk med plastfolie, og la hvile i 20 min. Du skal få lov til å hvile du også. Det er mye dødtid i denne oppskriften, så det er bare å smøre seg med tålmodighet, om du har noe av det stående i kjøleskapet.
  3. Fukt en hånd, ta tak i én side av deigen og strekk den så langt det klar seg gjøre, og legg den over seg selv. Snu bollen 180 grader, og gjør det samme. Og så det samme på de to siste “hjørnene” av deigen. Dette er litt vanskelig å forklare. Se gjerne hvordan jeg gjør det på instaen min @kaaynelagermat   Dekk deretter deigen med plastfolie, og la den hvile i 30 min. Denne prosessen skal du repetere tre ganger til, med 30 min. heving mellom hver gang. Dette er for å bygge glutennettverket – eller hva søren det heter – i deigen.
  4. Spray en ildfast form med formfett, hell deretter over en god klunk med olivenolje som dekker bunnen. Legg i deigen og snu den slik at begge sider får smaken av olivenoljen. Strekk deigen ut i kantene på formen, uten å presse ut for mye luft av deigen. La den deretter hvile i 45 – 60 min. Det var det jeg sa. Det blir mye venting, men bra du har smurt deg med “tålmodighetskremen”. Jeg pleier å kalle det øl da, men jaja.
  5. Lag sånne typiske “hull” i focacciaen med fingrene din. Hell over enda, masse, mye mer olivenolje. Focaccia betyr jo brød dynket i olivenolje, neida, det gjør det ikke, det bare fant jeg på. Og strø på til slutt litt Maldon-salt og rosmarin.
  6. Forvarm ovnen til 230 grader på over- og undervarme. Og sett formen inn på nest nederste rist i 25 min.
  7. Ta focacciaen ut, skjær opp, og lag deg deg den beste sandwichen du noensinne har spist.

 

focaccia sandwich

 

Ingredienser til en god focaccia-sandwich

  • Pestomajones (en blanding av 3/4 Hellman’s majones, 1/4 pesto, og en liten dæsj sitronsaft)
  • Salat
  • God italiensk salami, for eksempel en trøffelsalami 🤤
  • Jalapeno
  • Mozzarella i skiver
  • Lett saltede tomatskiver

Takk meg senere.

 

Følg meg gjerne på Facebook om du ikke har noe annet å gjøre

 

Bon ape tit!

 

Les også min oppskrift på pasta carbonara med guanciale

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg