Ekte italiensk pasta carbonara

pasta carbonara
Ekte italiensk carbonara lages uten fløte og med noe som heter guanciale.

 

En klassisk rett som jeg liker å kalle italiensk mac and cheese. Det finnes forskjellige versjoner av denne retten, men jeg velger å gå for den ekte, *tar tommelen til pekefingeren* originale versjonen med guanciale – som er speket flesk av svinekjaker – og uten fløte. Jeg vet ikke helt hvor folk har det fra at man skal ha fløte i carbonaraen.

Det kan hende det er fordi folk har oppfatningen om at det er en kremet saus, når det egentlig er en eggesaus. Når det er sagt, så vil jeg si at det ikke er alle som tåler egg like godt – f.eks dama mi – så derfor kunne det vært greit å bruke fløte. Men det blir helt klart en annen smak. Så om du ikke tåler egg, er ikke den ekte versjonen noe for deg dessverre.

For dere andre som kvalifiserer: her har dere oppskriften.

 

Ingredienser

  • 200 gram pasta, du kan bruke den pastaen du liker.
  • Litt over 100 gram revet parmesan, eller pecorino, (som har en skarpere smak men jevnes ut om du tar 50 % pecorino og 50 % parmesan).
  • 200 gram guanciale skjært i biter uten skinn, evt. pancetta eller bacon
  • 3 egg og 1 eggeplomme
  • Pepper

 

Fremgangsmåte

  1. Bland eggene sammen med osten og ha i ønsket mengde pepper.
  2. Stek guancialen på medium-lav varme til det blir krispy. Det tar noen minutter. Skru deretter varmen helt ned.
  3. Kok pastaen som anvist på pakken i en stor kjele med masse salt.
  4. Hell pastaen over i et dørslag men ikke la alt vannet renne av seg. Fordi pastavannet som sitter igjen på pastaen vil være med på å gjøre carbonarasausen smidigere.
  5. Hell pastaen over i stekepanna og bland guancialen godt inn. Deretter heller du over eggeblandingen og rører fort så eggene ikke koagulerer og blir til eggerøre. Blir sausen for tynn så har du bare oppi mer parmesan.
  6. Bon ape tit! (Ja, jeg vet jeg sier bon apekatt pupp).

 

Tips til pasta: En på Tik tok fortalte meg at det faktisk er best med tørr pasta fordi sausen setter seg bedre. Men at det også er lurt å gå etter den litt dyrere tørre pastaen som er mer ru, som gjør at den setter seg enda bedre.

 

Jeg vil også bare si 10 000 takk til over 10 000 følgere på instagram nå! Dette skal definitivt feires! Dere andre som ikke vet om instaen min kan følge meg der også @kaaynelagermat

 

PS. Det er mange som spør meg, men nei, jeg er ikke noe kokk, jeg er bare veldig glad i mat. Men derfor kan det hende jeg gjør feil i oppskriftene mine, så ikke nøl med å legge igjen en kommentar hvis du ser noe som ikke virker helt riktig, eller om det kunne vært et bedre alternativ. Så vet vi at de andre som leser også får den beste versjonen. Takk for at du leser!

 

 

Sykt digg! Og enkelt!

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg