Hvordan lage italiensk pizza uten pizzaovn

italiensk pizza

Det finnes mange oppskrifter på hvordan lage en god italiensk pizza, men akkurat denne funker spesielt bra om du ikke har en pizzaovn.

Hvis du har lyst til å eksperimentere mer med hydrasjon (fuktighet i pizzadeigen), eller har lyst til å lage større pizzadeiger, kan du laste ned Pizzapp i appstore eller Google Play. Den justerer alle variabler for deg automatisk.

Jeg må forøvrig takke en av mine følgere på instagram for eksperthjelp når det kommer til pizzabaking. Flere av disse tipsene har jeg fra han.

Denne oppskriften kan virke litt langtekkelig, men den er skuddsikker. Og så fort du mestrer den er det bare fantasien som setter grenser på hva du kan ha på pizzaen.

 

Ingredienser – pizzadeig

  • 425 gram siktet hvetemel (helst Caputo sitt tipo 00 pizzamel, men vanlig siktet hvetemel funker også)
  • 6 gram tørrgjær – det er omtrent en halv pose vanlig tørrgjær
  • 275 gram kaldt vann (nesten 3 dl)
  • 8,5 gram salt (ca. 1 ts)
  • 1 ts olivenolje (kan sløyfes)

 

Ingredienser – pizzasaus

  • 1 boks San Marzano tomater, eller så gode som du får tak i, fordi tomater er også en råvare med varierende kvalitet.
  • Salt – 1 gram per 100 gram tomater, så til én boks tomater blir det 4 gram salt.
  • Fersk basilikum
  • Extra virgin olivenolje

 

Fremgangsmåte – pizzasaus

  1. Bland alle ingrediensene i en bolle og mos tomatene med hendene. Nå er den klar til bruk. Du trenger ikke å blende tomatsausen.

 

Tips til forskjellige pizzatoppinger

  • Fast mozzarella – det kan være vanskelig å få tak i, men det er omtrent det samme som du finner i Skrella mozzarella fra Synnøve Finden.
  • Norvegia – det er en undervurdert god smelteost som jeg tror mange i utlandet ville betalt mye for.
  • Bøffel-mozzarella – legges helst på etter pizzaen er ferdig
  • Revet parmesan
  • Italiensk salami
  • Italiensk salsiccia-pølse
  • Kapers
  • Ansjos
  • Blåmuggost
  • Basilikum – legges på etter pizzaen er ferdig
  • Ruccola – legges på etter pizzaen er ferdig

Tips!

Pass på når du har på pizzatopping at du ikke har på for mye. Ha på mindre enn du tror.

 

Utstyr

 

Fremgangsmåte

  1. Bland sammen vann og salt i en stor bolle. Deretter har du i 10% av melet og blander det godt inn med hånda. Så har du i gjæret og blander videre. Prøv å passe på at det ikke er så mange store klumper.
  2. Så har du i resten av melet litt og litt, og elter pizzaen til den har en kjernetemperatur på 23 – 26 grader – bruk et steketermometer som du stikker i midten av deigen.
  3. Dekk pizzadeigen med et fuktig kjøkkenhåndkle så det ikke får en tørr skorpe på utsiden mens den hever. La deigen heve i 2 timer. Eller legg den i en bolle, dekk med plastfolie og sett i kjøleskapet til langtidsheving mellom 3 – 5 dager. Da vil deigen utvikle en mer kompleks smak og konsistens som følge av at glutennettverket får jobbet seg ordentlig gjennom deigen.
  4. Del deigen opp i tre like store baller (ca. 230 – 250 gram hver) og la de heve i 45 – 60 minutter under et fuktig kjøkkenhåndkle. Mens de hever skrur du ovnen din på full styrke – både over- og undervarme med varmluft på 250 grader, eller så høyt det går – med en pizzastein i ovnen. Uten pizzasteinen evt. pizzastål blir det nærmest umulig med en sprø skorpe.
  5. Ha litt mel på benken. Det finnes egne typer mel for utbaking av pizzadeig. Semola fra Caputo skal være veldig bra, ellers kan du bare bruke vanlig siktet hvetemel. Nå skal du ta en pizzaball og flate den ut til en pizza slik vi kjenner den. Det er vanskelig å forklare akkurat hvordan du skal holde pizzadeigen når du gjør dette, men det er en kombinasjon av strekking og flipping. Sjekk ut dette klippet for å se en enkel videoinstruksjon.
  6. Ha litt mel på pizzaspaden, og legg en utbakt pizzadeig over på spaden, deretter har du på et tynt lag med pizzasaus.
  7. Nå er det to forskjellige måter du kan steke pizzaen. Den ene raskere men du får ikke en like sprø skorpe, men deigen blir veldig saftig. Mens den andre tar noen minutter lenger men du får en sprø bunn.
  8. For en saftig og myk skorpe: Ha på ønsket topping og stek helt øverst i ovnen – så nærme grillelementet som mulig – i 1 minutt og 30 sekunder. Deretter roterer du pizzaen 180 grader og steker videre i 1 min og 30 sekunder til. Det er for å være sikker på at ovnen steker pizzaen jevnt.
  9. For en ordentlig sprø skorpe: Stek pizzaen midt i ovnen i 6 minutter. Om ovnen din er varmere enn min kan du redusere tiden noe. Ta pizzaen ut og ha på den toppingen du skal ha på, så setter du den inn i ovnen igjen og steker i 3 minutter til. Grunnen til at du tar ut pizzaen før den er ferdig er fordi hvis osten får stå for lenge i ovnen med den temperaturen vil fettet skille seg fra osten. Det vil gjøre at det legger seg et lag med fett på toppen av pizzaen som bare lager mye søl.
  10. Skjær opp pizzaen, hell gjerne over litt extra virgin olivenolje og nyt!

Tips!

Rist litt på pizzaspaden rett før du legger pizzaen i ovnen, så du er sikker på at den ikke sitter fast før du lemper den inn. Det kan nemlig føre til mye uønsket gris i ovnen.

 

Bon ape tit!

 

BESTILL KOKEBOKA MI “SÅNN HER LAGER DU…” OM DU IKKE HAR DEN ALLEREDE

 

TRYKK HER FOR Å FØLGE MEG PÅ INSTAGRAM FOR MER MATINSPIRASJON