Kalkun med spatchcock-metoden – definitivt verdt å prøve

Spatchcock kalkun
Ferdigstekt kalkun med spatchcock-metoden.

Denne nyttårsaften fikk jeg tilberedt kalkunen på en litt utradisjonell måte. Denne oppskriften har jeg basert på en tidligere oppskrift hvor jeg bruker samme metoden, men på en kylling i stedet.

Jeg visste ikke hvordan resultatet på denne kalkunen kom til å bli med spatchcock-metoden, men jeg har lest mye positivt om å gjør det på kalkun også, derfor tenkte jeg det var verdt et forsøk.

Å spatchcocke en kalkun innebærer å klippe ut ryggraden på kalkunen, og deretter åpne opp og brette ut kalkunen som en stor bok, slik som på bildet over. Så kan du bruke ryggraden fra kalkunen til å lage kraft for eksempel.

Jeg brukte en relativt stor kalkun på litt over 6 kilo, så jeg var først usikker på om den i det hele tatt ville få plass i ovnen, men det funket helt fint.

 

Ingredienser

  • 1 kalkun
  • Kryddersmør
  • salt og pepper
  • steketermometer

 

Fremgangsmåte

  1. Start med å klippe ut ryggraden på kalkunen, bruk en kyllingsaks om du har det – en vanlig saks funker dårlig. Ellers kan du bruke en god brødkniv. Skjær et hakk i brystbeinet inne i kalkunen. Så brekker du opp beinet, slik at kalkunen kan flates ut enda mer. Snu deretter kalkunen slik at den ligger som på bildet øverst. Du vil at kalkunen skal være like flat som lårene. Trykk gjerne brystene ned, og brett ut så godt du kan.
  2. Bland sammen det du ønsker til kryddersmør, jeg brukte hvitløk, sitron, paprikakrydder, salt og smør. Lag en lomme med fingrene mellom brystet og skinnet, og putt inn kryddersmøret med en skje. Gjør det samme ved lårene. Se gjerne det forrige innlegget for å se hvordan det gjøres.
  3. Krydre kalkunen med masse salt og pepper. Saltet er viktig for å tørke ut skinne mest mulig, slik at det blir krispy. Gni inn kalkunen med matolje, og sett et steketermometer på den tykkeste delen av kalkunbrystet. Så setter du varsel på 73 grader. Ha kalkunen i en forvarmet ovn på 230 grader på over- og undervarme. Min 6 kilo kalkun stod i omtrent 1 time og 15 minutter, tror jeg.
  4. Når kalkunen er ferdig, tar du den ut og lar den hvile i 45 minutter. Jo større fugl, jo lengre hviletid. Det er for å bevare safta i kalkunen. Når den har hvilt lenge nok kan du begynne å transjere fuglen.

 

Resultatet

Jeg kunne ikke vært mer fornøyd. For det første tar det mye kortere tid å steke en kalkun på denne måten, fordi alle delene av kalkunene steker jevnt. For det andre krever det veldig lite energi å lage en slik kalkun. Man trenger ikke å stå og passe på hele tiden.

Når man steker en kalkunen på denne måten har man også muligheten til å steke på en høy temperatur, som gjør at skinnet blir veldig krispy. Hvis du vil ha skinnet enda mer krispy kan du salte kalkunen et døgn i forveien.

Eneste ulempen med denne metoden er for de som har lyst til å ha hele kalkunen på bordet. Men hvis man skjærer opp kalkunen før den blir servert på bordet vil det ikke ha noe å si uansett.

 

Kommentér gjerne om du har prøvd denne metoden selv, og hva du synes.

 

Spatchcock kalkun i ovnen

1 kommentar
    1. Vi har hatt Kalkun til Jul i over 20 år. Etter å ha begynt med spatchcocking så blir det aldri noe mer trøbbel med forskjellig temperatur på lår eller bryst, kalkunen blir jevnt stekt og supersaftig. At det tar halvparten av tiden i ovnen i forhold til en vanlig stekt kalkun er et pluss.
      Vi legger den også først i saltlake i ca. 20 timer, 7,5 kg’s kalkun, for å få et perfekt resultat.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg