Epler og barndomsminner

 

 

Jeg har vokst opp i en liten by der alle hadde egen hage.  I huset der jeg bodde hadde vi epler, plommer og pærer i hagen, og det hadde de fleste av vennene mine også.  Når høsten kommer, og det lukter modne epler, vekkes barndomsminnene. Hvert år.

Vi pleide alltid å høste inn en del av eplene og bake eplekake flere ganger i løpet av høsten. Det har blitt en viktig del av meg, og jeg gjør det fortsatt, selv om jeg har bodd i Oslo noen år og må kjøpe eplene i butikken. Det blir ikke helt det samme. Men jeg elsker den søte, syrlige lukten sammen med kanel, og akter å holde tradisjonen i live. Modne epler er et sikkert høsttegn. Og da er det liksom greit at høsten kommer. Det er tid for å kose oss inne med levende lys og te og eplekake. 

 

 

 

Norske epler i sesong er noe av det beste som finnes, spør du meg.  Her er noen tips til hva man kan buke epler til:

 

 

Anniken

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg