Kaffe- og cocktailbar opptatt av lokale råvarer

fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tang

Halvor t.v. og kollega t.h.

Jeg bretter opp ermene og gjør meg klar til å bruke mine gamle journalistferdigheter fra da jeg jobbet i Universitas. Det blir spennende å intervjue daglig leder, Halvor Digernes, i en av Norges antakeligvis best etablerte “hipsterkaféer”, nemlig Fuglen kaffe- og cocktailbar.

 

Jeg får en stor kopp med dagens traktet kaffe, laget av Fuglens eget kaffemerke. Så setter vi oss ned ved et bord inne i den nærmest stappfulle kaféen på en tirsdag ettermiddag.

 

Halvor har mange prosjekter på gang for øyeblikket. Blant annet som bartender og det han selv kaller for “kreativt ansvarlig” hos Gullbaren på Sentralen, Vingen på Tjuvholmen og Fuglen i Pilestredet.

 

 

fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tang

 

Først en kjapp punktvis (vi liker punkter) bakgrunnshistorie for deg som ikke har peiling på hva Fuglen kaffe- og cocktail bar er.

  • Holder til i Pilestredet i Oslo
  • Kaféen ble først etablert av to damer i 1963 og solgt til Solberg Hansen på 90tallet.
  • Fuglen er ikke bare kafé og cocktail bar, men også en vintage interiørbutikk. Alt av stedets interiør er håndplukkede designskatter fra 50 og 60 tallet, og kan kjøpes.
  • I et av rommene er det lov å spise medbragt mat.

 

fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tang

 

Disse syklene har sikkert stått utenfor Fuglen siden kaféen ble startet for første gang på 60tallet.

 


fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tang

 

 

Halvor forteller hvor bra Fuglen sin kaffe- og cocktailbar i Tokyo gjør det, mens jeg sitter og klusser med pennen i notatblokka fordi pennen har sluttet å funke. Typisk. Jeg som akkurat hadde begynt å skrive også. Halvor ser at jeg sliter, tar pennen min og sier “la meg vise deg et triks”, så rister han pennen min rask frem og tilbake mens han slår den mot håndflaten…Det er et mirakel. Pennen funker igjen. Hadde jeg bare kunnet dette trikset litt tidligere, så hadde det spart meg en haug med bortkastede penner på Universitetet.

 


fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tang

 

 

Halvor forsetter der han slapp; hvor godt Fuglen i Tokyo gjør det. Selv om de japanske ganene ikke er vant til den lyse nordiske brenningsgraden på kaffebønnene.

Jeg blir blåst bakover i stolen. Denne informasjonen var helt ny for meg. Kanskje noe jeg burde ha visst?

Halvor forteller meg at den lyse brenningsgraden på kaffebønnene som vi har i Norge, er typisk for nordiske land her i Vesten. Mens i Tokyo – helt på den andre siden av kloden – er det vanlig med en mye mørkere brenningsgrad. En hardere brenningsgrad gjør derimot at kaffen mister mer av dybden i smaken, sånn som jeg forstår det.

Halvor: Det var faktisk en japaner som kom til Norge kun for å lære seg å like de nordiske smakene i kaffen. Han måtte rett og slett tilpasse seg smakene her. Her i Norden har vi vår egen brenningsgrad som heter nordic roast. Fordi kaffen er så lysbrent, sier Halvor.

 

 

(Fuglen sin kaffebar i Tokyo Foto: Katsuhisa Kida)

 

 

 


fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tang

 

Det overrasker og fascinerer meg at ikke bare tilberedningen av kaffekoppen, men også det som skjer med bønnene før de havner i posen, er tilpasset min norske gane.  Hvilken type kaffe vi liker best vil derfor være sterkt basert på hvilket land vi er fra i verden.

Smaken er tilpasset kulturen. Selvfølgelig. Det burde jeg jo vel egentlig ha skjønt.

Nå over til noe annet; Fuglens spesielle interiør.

 


fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tang

 

I det man kommer inn i kafébaren og resten av lokalet er det som om du har reist tilbake i tid. 

Nærmest alt som er av interiør på Fuglen er til salgs, og du vil finne små merkelapper med en pris på. Synes du noe ser kult ut der, og skulle ønske du kunne ha det selv, så kjøp det. Den typen interiør de har på Fuglen er en tydelig forlengelse og fortsettelse av det som var der på 60-tallet.

Fuglen har et “lager” og kontor lenger oppi gata. Der oppbevarer de andre interiørartikler som kan kjøpes. I høytider som jula, åpner lageret opp som butikk.

 


fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tangInteriør i hyllene til salgs i kaféen.

 

Cocktail master Halvor har jobbet i Fuglen kaffe- og cocktailbar siden det åpnet i 2009, og er en ekspert på det jeg vil påstå er de “norskeste” drinkene noensinne oppfunnet. Han står bak signaturdrinker som inneholder blant annet granskudd og brunost.

Kaayne: Jeg var her på Fuglen i en bursdagsfeiring på lørdagen som var, og drakk blant annet drinken In the weeds, som jeg så inneholder sjøgress, og syntes den smakte utrolig godt. Om jeg ikke husker feil var det lakris i den også.

Halvor: Ja, det er kanskje en av drinkene jeg liker best på menyen vår. Jeg liker veldig godt å ha tang i drinker, og jeg vil inkorporere tang i mer av drinkene våre fremover. Nå på lørdagen skal jeg for eksempel til Sverige i regi av Sopp- og nyttevekstforeningen for å dykke etter tang. Sukkertangen har en mer søt smak, så det kunne for eksempel vært interessant å sette den sammen med noe søtt som vanilje. Mens søltangen som finnes i drinken In the weeds har et lite hint av lakris og passer derfor godt sammen med lakris.

Kaayne: Oi! Så kult. Har dere vurdert å gjøre tangen såpass synlig i drinken at den f.eks kunne hengt over cocktailglasset?

Halvor: Hehe, kanskje det, men for øyeblikket er det små biter av sjøgress i In the weeds, drinken.

 


fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tangHalvor i sitt rette element.

Halvor sier selv at fokuset ikke ligger på alkoholen, men heller hvilke råvarer som blir brukt i drinkene. Det at Halvor velger å dra ut i skogen for å samle inn granskudd, dykke etter sjøgress i Sverige, eller stikke på bondegården Aukrust gård i Lom, for å hamstre inn 10 kg blomster til å bruke i drinker, viser et brennende engasjement for det han driver med.

 

Det tar tid å skaffe alle råvarene, sier Halvor. Derfor prøver Halvor og kollegaene hans nå å perfeksjonere konserveringsmetodene. Slik at råvarene kan bli brukt utenfor sesong om nødvendig, men i alle hovedsak skal cocktailmenyen være basert på råvarer som eksisterer innen den gitte årstid. Cocktailmenyen endrer seg derfor fra årstid til årstid.

 


fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tangFra mitt bursdagsbesøk på Fuglen bar, mens jeg nyter en ‘In the weeds’.

 

Alkoholfri drikke

Nå som jeg er pappa og ikke akkurat prioriterer å stikke ut på byen, går jeg glipp av de spennende drinkene som finnes der ute føler jeg.

Som dere kanskje vet har vi en kategori på bloggen som er viet kun til alkoholfrie drinker, for de som liker drinker, men vil/må slippe rusen.

Av nysgjerrighet spør jeg derfor cocktail master Halvor om hvilke ingredienser jeg kunne ha brukt for å gjenskape den samme typen “rivende” alkoholsmaken i alkoholfrie drinker. Noe som gjør at man ikke bare drikker drinken for å slukke tørsten, men heller drikker den for å kjenne på smakene. 

Halvor: Det å bruke Ingefær, samt uttrekk av mer bitre røtter som kvann (også kjent som angelicarot), eller Kinin(kinabark) som man finner i Tonic. Eller syrlige, bitre, aromatiske bær som rognebær, er gode knagger hvis man har lyst å få til en mer “Voksen” alkoholfri drink.

 

 

fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tang

 

Etter en lang samtale om drinker og kaffe sikler jeg etter å smake på Koppi-kaffen, som Fuglen midlertidig har inne. Koppi er et kaffebrenneri basert i Helsingborg i Sverige, og drevet av to gamle venner av Halvor.

Jeg spør Halvor hvilke kaffebønner fra Koppi han vil anbefale meg. Han ser og blar litt i kaffeposene noen sekunder, mens han mumler litt. 

“Denne er god” sier plutselig Halvor og trekker frem en pose med kaffebønner fra Costa Rica.

Halvor forteller meg tilslutt at Fuglen planlegger å arrangere flere kurs i innhøsting av råvarer. Følg de på Facebook for å vite evt. når det blir.

 


fuglen kaffebar halvor digernes nasjonalgastro kafé café where to go in oslo norway norge turist god kaffe drinker lokale råvarer tang

 

Det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å lage meg en ordentlig god kopp med kaffen jeg akkurat har kjøpt. Det som slår meg er at kaffen faktisk smaker som en god mørk sjokoladekake og bær. Helt himmelsk.

 

Jeg anbefaler virkelig denne kaffen. Stikk innom Fuglen når du har tid og spør om Red Catuai – El alto, Monte Copey fra Koppi. Ikke glem å hilse fra meg 😉

 

Følg Halvor og Fuglen på Instagram: @howlingbird og @fuglenoslo

 

 

Foto og tekst: Kristoffer Kaayne Kaalsaas

2 kommentarer
    1. Kjempefint innlegg om en kaffebar jeg trodde jeg visste mye om men lærte litt mer om nå. Fikk lyst til å prøve en in the weeds drink også!

    2. Eirin: Det er en koselig kaffebar som vi gleder oss til å få besøkt litt oftere nå som vi flytter tilbake til Oslo på søndagen. Og drinkene er kjempegode ja, så en in the weeds må du prøve hvis de ikke har endret på menyen siden sist da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg