Se Annikens svære brød

 

Neida. Det er faktisk Kaaynern som har laget dem og det er boller, ikke brød. Jeg prøvde å advare han da han rullet de ut, for jeg så at de kom til å bli gigantiske. Kaaynern ville ha store boller, og de este ut til svære brød inne i ovnen. Derfor kaller vi de brød. De ser kanskje ikke så store ut på bildet. Jeg lurer på om de krympet litt i fryseren. Skjer det?

Det første jeg tenkte da jeg så bollene var at jeg hadde lyst til å legge de i bh’n. Tror de hadde vært perfekte som innlegg og gitt meg den størrelsen jeg helst skulle hatt. Men man gjør jo ikke sånt med mat, så jeg spiste et par stykk og håper de finner veien dit selv.

Oppskriften? Trenger internett en bolleoppskrift til? Her er den hvertfall.

Ingredienser

  • 800 g mel
  • 1 egg til pensling
  • 1/2 l melk
  • 125 g smør
  • 1 dl sukker (vi brukte eplecider-sirup siden det var tomt for sukker)
  • 1 pose tørrgjær til søt bakst
  • 1 ts allehånde

Fremgangsmåte

  1. Smelt smør og ha i melk
  2. Ha i gjær
  3. Bland inn det tørre
  4. Sett til heving et varmt sted i ca 40 min, eller til dobbel størrelse.
  5. Rull deigen til en pølse og del den i 2. Del hver av pølsene i 6 like store biter og rull store boller.
  6. Legg de store bollene på brett med bakepapir 
  7. Ha over et håndkle og la heve i ca 20 min
  8. Pensle med egg og en skvett melk
  9. Stek 225 grader i 8 min. Ha en isbit i bunnen av ovnen for mykere skorpe. 

 

 

Mer bakst her.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg