Oppskrift på amerikanske cookies som gir deg diabetes hvis du ikke klarer å styre deg selv

amerikanske cookies

 

Du vet de derre saftige cookiesene du får kjøpt på kafeer? De kan du enkelt lage hjemme selv. Denne oppskriften gjør at du får den klassiske varianten av en saftig amerikansk cookie. Men, det krever en del sukker, brunt sukker for å være mer spesifik. Så det holder nok med én cookie om gangen. Ikke rart amerikanerne er så tjukke.

Jeg kom etter at jeg lagde disse at jeg fikk lyst til å kombinere min forrige oppskrift på marshmallows med disse cookiesene. Altså kutte opp marshmallows i små biter som man blander inn i deigen. Da får du ‘smors cookies. Prøv det, og la meg vite hvordan det ble.

 

Ingredienser

  • 4 dl siktet hvetemel
  • 2 dl brunt sukker
  • 1 dl hvitt sukker
  • 2 ts vaniljeekstrakt
  • 1 ts espressopulver (jeg brukte typen Brassero)
  • 1 ts salt
  • 1 ts bakepulver
  • 2 dl smelta brunt smør
  • 1 egg og én eggeplomme
  • 1 plate Freia selskapssjokolade (andre typer sjokolade funker fint også) hakket i biter
  • 1 plate Freia 70% kokesjokolade hakket i biter

 

Fremgangsmåte

  1. Start med å brune smøret. Det gjør du ved å steke det lenge på relativt lav varme og pass på å røre rundt litt innimellom så smøret ikke brenner seg. Hell det deretter over i et litermål så du har 2 dl brunet smør. Det skal lukte karamell.
  2. Bland sammen sukkeret, vaniljeekstrakt, espressopulver og smøret som har fått kjølt seg litt ned. Bland sammen i enten en kjøkkenmaskin eller med en håndmikser til det blir en fin blanding. Ha i eggene. Og visp videre.
  3. Bland sammen mel, bakepulver og salt i en bolle og hell litt og litt oppi sukkerblandingen. Tilslutt har du oppi sjokoladen som du vender inn.
  4. Lag kuler ut av deigen med en iskremskje og legg på et stekebrett med bakepapir og stek i en forvarmet ovn på over- og undervarme i 12 – 14 minutter på 180 grader.
  5. Bon ape tit!

 

amerikanske cookies

 

 

 

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Veldig salte, og det til tross for at jeg kun brukte 1,5 ts salt. Tipper det holder med 0.5 ta. Og også for mye sjokolade mener jeg. Ellers helt greie.

      1. Heisann!
        Takk for tilbakemelding på oppskriften. Dette skal jeg sjekke på nytt.
        Brukte du forresten måleskje når du tok i saltet?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg