Hvordan steke verdens dyreste kjøtt – kobe / wagyu biff

hvordan steke wagyu biff
Wagyu-biff varierer i pris i forskjellige land, men anses som det dyreste kjøttet i verden.

 

For å feire at jeg har fått 10 000 følgere på instagram så måtte jeg virkelig slå på stortromma. Derfor gikk jeg til innkjøp av verdens dyreste biff.

Dette stykket med wagyu – som oversatt betyr japansk ku – fikk jeg tak i på Strøm-Larsen på Torshov i Oslo for 2400 kroner kiloen, for en klasse A4. Og fettmarmoreringen på biffen er på et helt annet nivå enn en vanlig entrecote.

Klassen A5 er en grad over A4, og er den beste Wagyu-biff man kan få tak i. Prisen på den kan ligge opp mot 4600 kroner kiloen, men den er også vanskeligere å få tak i.

Ikke alle wagyu-biffer er kobe-biff, og grunnen til det er for at det skal kalles kobe biff, er det nødt til å komme fra stedet Kobe i Japan.

Forskjellige måter å tilberede

Det finnes mange forskjellige måter å tilberede wagyu biff, men dette er den måten jeg gjorde det på, og som jeg har blitt anbefalt å gjøre. Fordi da smaker man mest mulig av kjøttet uten andre forstyrrende smaker. Noen mener at grilling gjør biffen bedre, mens andre mener at en potensiell røyksmak kan ødelegge. Og noen mener at å dype det i soyasaus kan gjøre den bedre. Men det er smak og behag.

Denne måten tar utgangspunkt i at du skal steke biffen i en stekepanne, med minst mulig annet tull enn litt Maldon-salt.

 

Ingredienser

  • Wagyu biff klasse A4 eller A5
  • Maldon salt

 

wagyu biff kobe oppskrift

 

Fremgangsmåte

  1. Salt kjøttet, men ikke for mye, og la biffen ligge ute i romtemperatur i ca. 30 min før du skal steke den.
  2. Varm opp en stekepanne til medium-høy varme. Jeg brukte en karbonstålpanne, og du kan også bruke nonstick eller støpejernspanne. Men det jeg merket om det ikke er en nonstick panne er at skorpen på kjøttet kan feste seg i panna. Jeg ville derfor anbefale å steke den i en nonstick-panne. Stek biffen i omtrent 1 min på hver side. Ta deretter biffen ut og del den i mindre skiver, og så steker du kantene på biffskivene i 30 sekunder på hver side.
  3. Så lar du biffen hvile i 3 – 4 minutter.
  4. Og så kan du nyte den beste biffen du noensinne har spist.

 

Bon ape tit!

 

 

wagyu biff kobe

 

 

 

 

 

 

Helt klart det beste, mest smakfulle stykket kjøtt jeg noensinne har spist.

 

 

5 kommentarer
    1. Bestilte nylig 2,5 kg kobe fra en kinesisk leverandør, og fulgte fremgangsmåten du skrev her. Likevel fant jeg ut at det beste ikke er å bruke en karbonstålpanne, men den berømte teflonpannen. Så da har jeg et spørsmål til deg Kaanye: prøver du å få meg til å kaste bort 2,5 kg kobe til en verdi av om lag 30k? eller er du bare en underutviklet oksygentyv med sans for å ødelegge for alle andre? Det er like før jeg politianmelder deg for baktalelse.
      Mvh Freddy Stax
      Men jeg likte det ene bildet, de andre likte jeg ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg