Billig biff som kan konkurrere mot entrecôte

nyretapp biff strøm-larsen annie's nasjonalgastro hvordan tilberede hva er slakterbiffen oppskrift lage

 

Jeg er en tur innom Strøm-Larsen for å høre om de har skirt steak – et billig og godt stykke kjøtt, ofte brukt i Mexico -, men det har de dessverre ikke. Da forteller han i disken at det derimot finnes noe annet som heter “nyretapp”. Først er jeg ikke helt sikker på om jeg hørte riktig siden han snakker dansk, så jeg må spørre igjen. Og visst var det det het, en nyretapp. Det er et lite stykke kjøtt som er knyttet til nyrene hos storfe. 

 

Dansken tar meg med bort der hvor han har den såkalte nyretappen. Den ligger midt i kjøttdisken, men uten noe merkelapp, og han sier at han synes denne smaker enda bedre en skirt steak. En medarbeider på Strøm-Larsen overhører at dansken forteller meg om denne merkelige biffen, selv om hun holder på med en annen kunde. Hun lener seg inn og sier “den biffen er utrolig god!”.

 

Dansken sier videre at nyretappen er et typisk stykke kjøtt som slakteren selv beholder fordi det er så godt. Jeg tenker meg litt om og sier at da tror jeg at jeg prøver meg på et sånt stykke biff. Han trimmer den raskt for sener og sier at jeg er nødt til å komme tilbake for å fortelle ham om hva jeg syntes om biffen.

 

Og det kan jeg vel egentlig si her og nå etter å nettopp ha spist biffmåltidet; hvorfor har jeg ikke visst om denne biffen tidligere?! Dette er noe av det beste stykket kjøtt jeg noensinne har smakt. Det er ikke tull. Og sinnsykt billig er det også. For 500 gram betalte jeg 92 kr (!). Problemet er bare at nyretapp visstnok er vanskelig å oppdrive, med mindre du har en såpass god kjøttforhandler som Strøm-Larsen i nærheten. Annie’s på Mathallen i Oslo skal også ha nyretapp.

 

Men nå, over til oppskriften. Nyretapp funker perfekt på grillen, men i denne oppskriften har jeg tilberedt biffen i en stekepanne:

 

Ingredienser

  • 1 nyretapp biff (mellom 400 og 600 gram).
  • salt
  • pepper
  • 1 hvitløksfedd
  • extra virgin olivenolje

 

 

nyretapp biff strøm-larsen annie's nasjonalgastro hvordan tilberede hva er slakterbiffen oppskrift lage

 

Fremgangsmåte

  1. Salt og pepre biffen, legge den på en rist og la den ligge ute i romtemperatur i minst 30. min, men helst 60 min.
  2. Sett ovnen på 180 grader, over- og undervarme. Sett stekepanna på høy varme, la panna bli ordentlig varm før du har i smør, eller olje. La smøret smelte til det brunes før du har i biffen. Stek biffen i 40 sekunder på hver side.
  3. Ha deretter biffen over på en rist, med steketermometer i den tykkeste delen, og inn i ovnen. Vi vil at biffen skal få en kjernetemperatur på 49 – 50 grader før vi tar den ut av ovnen. Det tar ca. 10 – 15 min.
  4. Når biffen har nådd kjernetemperaturen tar du den ut av ovnen og lar den hvile i 10 min. Mens biffen hviler kan du ta et fedd hvitløk som du skjærer i to, fester på en gaffel og gnir biffen inn med. Når du skal skjære i biffen, pass på at du skjærer over fibrene, da blir stykkene supermøre.
  5. Ha over på en tallerken, hell over litt extra virgin olivenolje, og strø over Maldon-salt. Servér sammen med f. eks ruccola, potetsalat, cherrytomater og paprika i skiver.

 

 

nyretapp biff strøm-larsen annie's nasjonalgastro hvordan tilberede hva er slakterbiffen oppskrift lage

 

 

 

 

 

nyretapp biff strøm-larsen annie's nasjonalgastro hvordan tilberede hva er slakterbiffen oppskrift lage

 

 

 

Er det en biff jeg skal fortsette å kjøpe så er det dette stykket kjøtt. Anbefales på det sterkeste!

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg