Utrygge matbokser

 

 

Her om dagen sendte Kaayne meg en artikkel. Den handlet om helseskadelige matbokser, og at en forsker sluttet å bruke matboks til barnet sitt fordi samtlige av boksene i en forbrukertest inneholdt helseskadelige miljøgifter. Det til tross for at produsentene har lovet at boksene ikke inneholder helseskadelige stoffer.

Det er ikke lenge siden jeg har lest at også annen emballasje ment for oppbevaring av mat inneholder stoffer som ikke bør få entre kroppen. Aluminium og plast f.eks slipper ut gifter når det varmes opp eller kommer i kontakt med matvarer som inneholder mye fett eller alkohol. Så plastposer, folie og oppbevaringsbokser er ikke ment for oppbevaring av alle type mat. Når det står fryseposer på pakken, så betyr det at posene kun bør brukes til mat som skal fryses, og ikke andre matvarer. Står det brødposer, så skal man ikke putte kjøtt oppi posen. 

I artikkelen Kaayne sendte sto det ingen ting om hva forskeren bruker som alternativ etter han sluttet med matboks. Og det er egentlig derfor jeg skriver dette innlegget. Jeg vet ikke om det finnes noen matbokser på markedet som er garantert frie for miljøgifter. Er det glass som er den nye greia, for det synes jeg virker veldig upraktisk.

Hva er det ok å bruke uten å få dårlig samvittighet hver gang man sender barnet i barnehagen, egentlig? Det lurer jeg på.

 

 

Jeg håper dere vil dele deres erfaringer og tips med meg i kommentarfeltet under!

 

Anniken

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg