Vet du egentlig hva halal er?

hva er halal betyr mening hvorfor egentlig matblogg matbloggere nasjonalgastro topplisten bloggere

Vet vi egentlig hva halal er?

Vi tror mange har meninger om halal-kjøtt uten å helt vite hva det innebærer. Vi har lest litt, og vil gjerne dele vår forståelse av temaet. 

Selve ordet halal betyr ting som er tillatt av troende muslimer å gjøre innenfor islamsk lov, også kjent som sharia. De fleste forbinder kanskje halal med mat, men det dekker også hverdagslige saker og ting en muslim får “lov” til å gjøre. På den andre siden av skalaen har vi det som er haram, altså det som ikke er tillatt innenfor islamsk lov.

I de fleste tilfeller er det mat vi forbinder med halal, kanskje fordi mange av oss nordmenn har hørt at muslimer slakter dyrene sine på en barbarisk måte. Ved å henge dyrene opp-ned, kutte strupen ved ett kutt, og la dyret blød i hjel fra alle blodkar, siden blodet er haram. Noen ser kanskje for seg at en type seriemorder som Dexter gjør dette.

Jeg skulle kanskje gjerne ha sagt at dette ikke er måten det faktisk gjøres, men slik er det. En muslim uttaler bismillah (i Guds navn) til hvert av dyrene før de blir slaktet. Men alle dyrene må i henhold til norsk lov være bedøvet før selve slaktingen. Dette gjelder også i Danmark og noen andre land i Europa. Det finnes flere metoder for å bedøve dyrene, og ikke alle er godtatt som halal metoder. Det samme gjelder slaktemetoder. Det ønskes at dyrene slaktes for hånd, og ikke via mekanisk kutting av strupen.

 

§ 9.Krav om bedøving ved religiøs slakting

Kravet om bedøving før avliving i dyrevelferdsloven § 12 annet ledd og forordning (EF) nr. 1099/2009 artikkel 4 nummer 1 gjelder også avliving etter religiøse ritualer på slakteri.

 

Det vil altså ikke være noen smerteforskjell på vanlig slakting og hvordan en muslim ville gjort det…i Norge vel å merke. Har du noe i mot hvordan dyrene blir slaktet på i Norge av muslimer synes jeg du burde vurdere å bare bli vegetarianer. For alle dyr blir bedøvet før de blir slaktet i Norge, here come the vegetarian arguments, men det er ikke det som er poenget. Det hele kan essensielt kokes ned til at halal-kjøtt kun har blitt velsignet av en muslim før slakting. That’s it. Ellers er det ikke noen større forskjeller på en ikke-muslimsk slakting i Norge og en muslimsk slakting.

 

Og om en muslim ikke har tilgang på noe annen mat og kan sulte ihjel hvis han ikke spiser det som er av tilgjengelig mat, da kan han spise en bacon-pølse. Islam er faktisk en ganske tilgivende religion, som gir rom for å bryte regler hvis liv og helse er i fare.

 

Anniken: Professoren min i Islam sa at så lenge man bryter loven i god tro, så kan man kompensere med å be ekstra mye i en periode etterpå.

 

Kaayne: Jeg husker jeg hørte en historie fra en barnehage en gang hvor en ansatt hadde sagt til moren at ungen fikk en svinepølse mens de var på tur. Det var fordi ungen ikke hadde med seg noe egen mat og var veldig sulten. Moren hadde da sagt at den ansatte hadde tatt riktig valg ved å gi ungen pølsa fordi hun ikke ville at ungen hennes skulle sulte.

 

Når det er sagt kan jo dette gjøre at flere muslimer har muligheten til å spise en baconpølse om de sulter. Men hvor går grensa, hvor sulten skal den muslimen faktisk være før han/hun tenker “ja, nå må jeg spise denne pølsa fra et dyr jeg aldri har spist før, og som jeg har blitt fortalt at jeg aldri skal spise fordi det er i mot muslimsk lov som er vokst opp med”.

 

Kaayne: Jeg tror det er noe psykisk som muligens kan få den personen til å føle seg uren etter å ha spist et dyr uansett hvor sulten den personen var.

 

Det kan kanskje sammenlignes med de som sier at de aldri skal eller har spist på MacDonalds fordi de er veganere, og så er de så sultne at de tar seg en cheeseburger. Den personen får nok litt dårlig samvittighet om hovedprinsippet er å aldri spise mat fra MacDonalds.

 

Anniken: Jeg kjenner meg igjen i følelsen siden jeg selv har vært veganer. Jeg anså ikke kjøtt som et alternativ, og kunne gå lenge sulten før jeg i det hele tatt ble fristet til å spise kjøtt. Hadde dårlig samvittighet hvis jeg fikk i meg kjøtt.

 

Kaayne: Jeg husker historielæreren min fortalte meg om at hans jødiske bestemor hadde ved et uhell spist svin. Hun lå i en uke og spøy fordi hun følte seg skitten og uren på innsiden. Hun hadde levd nesten et helt liv og så endte hun opp med å få i seg svin. Det føles nok til de grader feil.

 

Annet enn at muslimer ikke kan spise svin så må også måten dyret dødd tas med i betraktning. Dyret kan ikke ha dødd av naturlige årsaker. Helsen til dyret skal ha vært på topp den dagen dyret ble knertet. Dyret kan heller ikke ha blitt kvalt, slått i hjel, falt til døden, stukket i hjel, drept av et rovdyr, og ikke minst ofret på et steinalter (selvfølgelig, det ville jo bare vært dumt). Og alt det står skrevet i Koranen (5:3).

Dyret skal altså :

  1. Være friskt
  2. Bedøves og henges ved foten 
  3. Få noen avskjedsord før avlivning
  4. Få strupen kuttet med en skarp kniv for hånd

 

Håper du ble litt smartere på temaet. Vi setter pris på all saklig feedback 🙂

 

P.S. denne bloggen er ikke helt halal

2 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg hadde egentlig tenkt å kommentere en del, men så forsvant det, så jeg kommer tilbake til det. Vil først bare nevne at Bismillah ikke betyr i Guds navn, men i Allahs navn. Ord som ender på “llah” har gjerne noe med Allah å gjøre, feks Tilgivelsesbønn til Allah. Noen skriver det astaghfirullah, mens andre sier Astaghfir Allah. NRK oversetter også Allahu akbar feil. Det betyr Allah er større/størst. (Dvs større enn alle de andre avgudene i Kabaen, de som Mohammed kastet ut (Araberne hadde mange stammeguder). Allah betyr IKKE Gud. Det arabiske ordet for Gud er ILAH. Allah er egennavnet på islams gud. Så kan man selvsagt være enig/ uenig i om det er den samme Gud som jøder og kristne har. Allah beskrives helt motsatt av Jødenes og de kristnes Gud, ikke minst at Allah ikke er personlig og det er en sterk motsetning til Jødenes/kristnes Gud som er en klar personlig og kjærlighetens Gud. Allah blir heller ikke beskrevet som Kjærlighet. Husk også at om muslimer sier at Allah er tilgivende, så er det med store modifikasjoner. Sharia ( utledet fra Koranen) mangler tilgivelse for feks Zina (utenomekteskapelig sex) – og betyr døden i mange muslimske land, også for voldtektsofre. Kvinner må oppdrive 4 vitner på at hun er uskyldig i zina. Kan hun ikke det, så “er” hun skyldig og får gjerne dødsdom. I mange muslimske land skjer det grusomme ting mot kvinner. Et eksempel er en 14-åring som ble voldtatt av sin fetter da hun skulle på toalettet. Hun ble dømt for zina og fikk 80 stokkeslag som straff (for å ha blitt voldtatt) Hun døde noen dager senere. Sånt skjer hele tiden i disse landene. Det er altfor mye forvirring om hva islam egentlig er. Jeg holder selv på å skrive en bok hvor en muslimsk jente er hovedpersonen, og det meste er sant, bortsett fra at det er en blanding av flere personer. Jeg har derfor vært nødt til å sette meg inn i dette gjennom mange år og kjenner mange både muslimer og exmuslimer. Jeg har også satt meg grundig inn i jødedommen, noe som OGSÅ er helt ukjent for de fleste nordmenn. Etter å ha satt meg grundig inn i begge disse religionene, så er jødedommen klart å foretrekke. I jødedommen er det lov til å bruke hodet , stille kritiske spørsmål og “krangle” med Gud. Det er faktisk PÅBUDT i jødedommen, men det er forbudt i islam. Jødedommen har stor toleranse for andre, dvs de sier at man ikke trenger å være jøde for å ha et godt forhold til Gud, man kan feks være kristen. Jødiske hjelpeorganisasjoner er også gjerne først og massivt til stede ved store katastrofer, som feks flommen i Haiti, i Nepal, Filippinnene m.fl. De hjelper ALLE uten å spørre om hva folk tror på, slik som de også gjør i Israel, hvor de behandler muslimske barn hele tiden, også de som bor i de palestinske selvstyreområdene. Muslimske hjelpeorganisasjoner derimot, hjelper ikke andre enn muslimer. Islam sier at muslimer er bedre (de beste på jorden) enn andre, og ikkemuslimer er verdt ca 1/10 av en muslim. Det er EN av grunnene til at muslimske kvinner ikke får gifte seg ut av islam. Det får imidlertid muslimske menn lov til, men kvinnen han gifter seg med på være en av Alh el Kitaab, bokens folk, dvs jøde eller kristen. En muslimsk kvinne må ha tre ledd over seg, dvs en mann (far, bror eller ektemann) , så Mohammed og så allah. Muslimske menn trenger bare to ledd: Mohammed og Allah. Hvis en muslimsk kvinne gifter seg med en ikkemuslim, så blir hun sett på som frafallen/ vantro og Mohammed har sagt at frafalne skal drepes. En norsk-pakistansk jente ble for noen år siden drept av sin familie i Pakistan, da hun forelsket seg i en Ahmadiyyamuslim, Sunni og Shiamuslimer anser dem som vantro (dvs ikke riktige muslimer) og dermed ble hun også sett på som vantro, og drept. – Det jeg har skrevet nå, gjetter jeg på at du ikke har fått vite av den muslimske læreren din, for de sier bare positive ting som nordmenn liker å høre. Derfor bør du også balansere det du hører med å feks høre på exmuslimer. De vet gjerne hva de snakker om, i hvert fall de som kan Koranen. Men de fleste muslimer kjenner svært dårlig til islam. De fredelige av dem tror og håper at islam er en god og fredelig religion. Kanskje vi bare skal la dem leve i den troen? De fleste er jo fredelige på tross av hva islamske skrifter sier og hva som blir praktisert i en del muslimske land. Vi ser imidlertid at mange av flyktningene fra muslimske land nå konverterer og blir kristne. Hva kan det tyde på? At de har fått lite frihet til å uttrykke sine tro og meninger der de kom fra? Mye kan tyde på det. Det kan være mange årsaker, og vi skal uansett hjelpe de som er her til å integrere seg og være hyggelige og greie mot dem. Jeg jobber selv med og sammen med mange muslimer og selv om jeg gjennom studier av religionen har fått stadig mindre sans for den, så betyr det ikke at jeg misliker muslimer som mennesker. Vi må skille klart mellom religion/ livssyn og mennesker som tilhører det og lære barna toleranse for alle.
      MVH Anne

    2. Forskjellen er at muslimer elsker å torturere dyr. Og nå er det slik at vi bor i Norge og i Norge så spiser vi ikke `halal` mat. Vi spiser mat og er jævlig glade for den maten vi har. Så du kan kutte ut denne snik-islamiserngen. Ser jeg halalmat på den lokale Kiwi butikken, så pakker jeg inn jævelskapen med svinekjøtt og ler godt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg