Seige saker

 

Jeg har fått dilla på å eksperimentere med farger og smaker og putte det på små flasker. Det er skikkelig gøy og enkelt å tilpasse sin egen personlige eliksir. Nå tror du sikkert at jeg driver og lager parfymer eller noe, men det her er faktisk enda bedre.  

 

 

Flaskene på bildet inneholder forskjellige typer sirup. Du lurer kanskje på hva i all verden man skal med det, men sirup kan brukes til masse, f.eks i kaffe, drinker eller saftis. Jeg har satt sammen smaker jeg liker. Du skal få oppskrifter senere, men først skal jeg fortelle deg hvordan du lager sirupbase.

Enten sånn:

  • Kok opp 1 del vann og 1 del sukker
  • La småkoke noen minutter. Denne blir ikke så tykk som den under.

Eller sånn:

  • 1 del vann
  • 1 del glukose
  • 2 deler sukker
  • Kokes opp og småkoker til det er blitt en jevn masse

 


 

Jeg hadde sirupdag forrige uke. Hadde laget ganske mange og begynte å bli litt varm i trøya, så jeg satt en sirup til koking og begynte med andre prosjekter mellomtiden. Plutselig syntes jeg det luktet litt rart. Jeg gikk ut på kjøkkenet og så at noe svart som minnet om lava boblet seigt i gryta. Det røyk som et helvete. Sikkert bare noen sekunder unna at brannalarmen gikk, og det hadde ikke vært poppis her i nordre Vulkan der alle er så fine på det. Vedder på at vi hadde måttet punge ut med utallige tusen i straff. Så jeg slang gryta ut på balkongen og lot den stå der og boble seg ferdig. Det tok laang tid. Og enda lenger tid tok det å vaske kjelen.

Så ikke gjør det. Ikke begynn å gjøre andre ting. Svidd sukker er det verste som er. Og en annen ting: Ikke dypp fingeren i sirupen for å smake. Da har du driti deg ut for å si det sånn. Den gangen jeg gjorde det fikk jeg en blemme som så ut som en ekstrå fingertupp på toppen av fingertuppen.

 

Så tilbake til alvoret. Lag en base og prøv deg frem med smaker. En av mine favoritter er med daddel og espresso i sirupen. Det er en nydelig kombinasjon. Den grønne er mynteblader og limeskall. Også er koriander, limeskall og ingefær veldig godt. Dette koker du inn i sirupen etter du har kokt sammen basen. Hvis du skal lage med ingefær bør du ta vare på ingefæren når du er ferdig. Den smaker kjempegodt.


 

Sånn. Det var det du fikk vite om sirupprosjektet i dag. Kan jo ikke dele alt på en gang.  Men spør i kommentarfeltet hvis du lurer på noe 🙂

 

Anniken

 

 

 

Likte du innlegget? Gi oss en “like” eller del det med en venn, så blir vi veldig glade!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg