Et dampende hett tips

hvordan dampe grønnsaker nasjonalgastro vegetar koke sunn mat

 

Forrige uke kjøpte vi oss  en god gammeldags dampkoker og lurer på hvorfor vi ikke har gjort det før.  Den er superlett å bruke, koster lite og sprer deilig lukt av sedertre i leiligheten. Hadebra, overkokte grønnsaker, for å si det sånn!

 

Du får tak i en slik dampkoker på A Food Market i Osterhausgate til 120 kr. Der har de også større dampkokere.

 

 

dampkoker nasjonalgastro sedertre grønnsaker steamer

 

Så enkelt er det å dampe grønnsaker:

  1. Sett dampkokeren med grønnsaker i en stekepanne med vann opp til litt under det nederste laget. Det skal ha plass til å boble under der.
  2. Ha på høy varme og la det koke under dampkokeren.
  3. Sett på timer eller husk hvor lenge grønnsakene skal ligge. Lurt å legge de som skal ligge lengst i bunnen.

 

hvordan dampe grønnsaker nasjonalgastro dampkoker

Det er forskjellig hvor lenge de ulike grønnsakene bør dampes:

  • Gulrot i skiver – 4-5 min.
  • Brokkoli i buketter – 5-6 min. 
  • Blomkål – 3-5 min.
  • Spinat – 5-6 min.
  • Potet – 10-12 min.
  • Paprika – 2-4 min.
  • Rosenkål – 8-10 min.
  • Grønnkål – 5-6 min.
  • Sopp – 4-5 min.

 

hvordan dampe grønnsaker nasjonalgastro dampkoke

God damping!

 

Likte du innlegget? Gi oss en “like” eller del innlegget med en venn, da vel!

 

#kjøkkentips #dampkoker #steamer #grønnsaker #vegetar #vegan #koketips #kokegrønnsaker #nasjonalgastro

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg