En trist julemiddag

grandiosa nasjonalrett

 

 

At Grandiosa kan påstå at deres pizza er Norges “nasjonalrett” – slik det står skrevet bakpå forpakningen – er helt forkastelig. Ja, jeg spiser Grandiosa en gang innimellom når jeg har dårlig tid fordi jeg må rekke noe etter jobb. Eller fordi jeg rett og slett ikke orker å lage middag, men må ha i meg noe som kan minne om mat. På en eller annen måte tar jeg det dumme valget og steker en grandis istedet for noe kroppen og smaksløkene vil ha.

 

Jeg er enig med Eyvind Hellstrøm, Grandiosa er en helt forferdelig pizza å spise som et voksent menneske. Det er kun forsvarlig å si at du spiser grændis om du er under 8 år gammel, eller kraftig beruset etter en tur på byen.

 

Norges fattige

 

I følge nettavisen har de som spiser Grandiosa “lav kulturell og økonomisk kapital”, og salget av Grandiosa går opp i desember.

 

Det jeg synes er trist er at det finnes folk i Norge som spiser kun Grandiosa på julaften. De menneskene jeg tenker på her, er de vi i Norge kan kalle fattige. De har kanskje ikke råd til å lage et ordentlig julemåltid på julaften.

 

Jeg husker godt en julaften for noen år siden, hvor jeg satt på t-banen og en narkoman begynte å prate med meg. Han fortalte meg om hvordan livet hans hadde pleid å være som mitt. At han hadde en fin telefon som min, kjæreste og et fint liv generelt. Men, den julen sa han at strømmen ble skrudd av i leiligheten hans fordi han ikke hadde betalt regningene, og telefonen hans var solgt for å få penger. Det var deprimerende å sitte der da og tenke på at jeg skulle til min familie for å feire julaften med god mat, gaver og folk som bryr seg om meg. Mens han mest sannsynlig måtte på et suppekjøkken for å spise sin julemiddag. For han kunne jo ikke lage seg en Grandiosa uten strøm.

 

Det har i senere tid fått meg til å tenke at det finnes nok mange flere som ham, som kanskje ikke mister strømmen på julaften, men må steke en frossenpizza, som de spiser alene. Julaften kan både være en glad dag, men kanskje også den tristeste dagen for noen fordi det er forventet at man skal være sammen med noen, og spise alt annet enn en Grandiosa.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil frem til her, men om noen må nøye seg med å spise en Grandiosa på julaften, så er det noe galt. Kjenner du noen som gjør dette? Hadde du da turt å invitere den personen med deg for å feire jul med din familie?

 

Del dette innlegget med andre for å spre oppmerksomheten rundt Norges fattige i jula.

 

 

 

-Kaayne

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg