Er halal-slakting en uetisk praksis i dagens progressive samfunn?

halal slakt uten bedøvelse håndslaktet
Skjermdump fra matpunkt.no

 

 

 

 

 

 

Du kom nok ikke til denne matbloggen for å lese om politikk og religion, men som religionshistoriker og hobbykokk er det vanskelig å ikke skrive ned noen få tanker rundt tema halal-slakt etter muslimen Annika Saanis Si ;D innlegg i Aftenposten 14. februar.

 

Saani stiller seg noen etiske spørsmål rundt halal slaktemetoden som tradisjonelt innebærer å slakte dyr uten bedøvelse. Hun lurer på om hun fortsatt kan være en god muslim om hun ikke støtter halal-slakt uten bedøvelse. Det er vel å merke ikke lov til å slakte dyr i Norge uten bedøvelse, men det blir regnet som halal i Norge så lenge en imam velsigner dyret før slakt. Derfor kan Saani trygt spise norskt halal-kjøtt og fortsatt være en muslim. Er hun derimot en god muslim i øynene til andre muslimer rundt om i verden som gjør det på den tradisjonelle måten?

 

Burde det eksistere et forbud?

Saani viser til en side som heter Matpunkt.no hvor muslimer kan få tak i importert håndslaktet kylling som er slaktet uten bedøvelse. Jeg har ikke lyst til å henge ut noen muslimer, men om flesteparten av muslimene i Norge hypotetisk sett velger å bestille deres kylling fra Matpunkt.no, hva sier det om muslimenes syn på dyrs velferd? Er det greit at dette tillates av regjeringen, eller burde det eksistere et forbud mot import at kjøtt som er halal-slaktet for hånd uten bedøvelse? Halal-slakting uten bedøvelse er ikke lov i Norge som vi leste, men hvordan blir det da noe annet å la noen importere den slags type kjøtt? På den ene siden betyr det at den Norske stat indirekte støtter slik uetisk slakt av dyr.

 

Er det en reliøs praksis som vil forsvinne med tiden?

For det er noe med selve måten halal-slakting uten bedøvelse gjøres på som strider i mot Vestens syn på dyrevelferd. Det gir et signal om at dyrevelferd blir nedprioritert og religiøs praksis er førsteprioritet. Personlig tror jeg at denne religiøse praksisen kommer til å forsvinne flere år inn i fremtiden som følge av globaliseringen som vil gjøre at verden får et mer homogent syn på hva som er etisk og uetisk dyrevelferd. Og om religiøs praksis i det hele tatt vil innebære å gjennomføre ritualer i praksis eller om det kun trengs å gjøres symbolsk for at det kan være halal.

 

Dette er kun mine tanker rundt halal-slakt i dagens Vestlig samfunn. Har du noen tanker, skriv de gjerne i kommentarfeltet.

 

Kristoffer Kaayne Kaalsaas

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg