Oppskrift på enkel shakshuka

frokost mat matblogg matbloggere enkel afghanistan eritrea godt lettvint shakshuka

 

 

 En viktig lærdom jeg har tatt med meg etter å ha jobbet en stund med ungdommer fra forskjellige land, er at egg er frokost uansett om du er fra Eritrea, Afghanistan eller Norge.  Selv om egg er en nøkkelingrediens over hele kloden, finnes det alikevel utallige måter å tilberede eggene på, og omelett er ikke det samme i Norge som det er i Afghanistan. En gutt jeg kjenner fra Afghanistan lærte meg å lage omelett på denne måten. Jeg ble nysgjerrig på om dette var en typisk afghansk måte å tilberede egg på, og da jeg googlet “afghansk omelett” fant jeg mange oppskrifter som lignet denne.

 

 

 

 

Du trenger:

  • Smør eller olje til steking
  • Ønsket antall egg
  • Fersk koriander
  • Grovhakket rødløk
  • Cherrytomater delt i to
  • En klype salt
  • Jeg slang litt cheddar på toppen

 

 

Slik gjør du:

  • Varm pannen og ha i smør 
  • Ha løk i pannen på middels høy varme
  • Ha i cherrytomater etter noen minutter når løken er blitt myk. La surre sammen på middels varme i et par min.
  • Senk varmen til lav, ha i eggene uten å ta hull på plommen
  • Strø over koriander og litt salt og pepper
  • La stå med lokk til eggene er slik du liker speileggene dine
  • Ha litt ost på toppen hvis du vil
  • Serveres med godt brød ved siden av

 

 

Vi hadde tortillas igjen fra da Kaayne lagde nasjonalretten til Honduras. Det passet utrolig godt sammen med omeletten!

 

Anniken

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg