Sentralen – en uformell restaurant for matelskere

sentralen restaurant oslo norway

 

Rett før vi flyttet fra Oslo var vi heldige og fikk oss et fantastisk måltid hos byens nye restaurant og kultursenter, Sentralen.

Det første som møter oss når vi kommer inn, er vinutvalget. Mye av vinen som Sentralen har er naturvin, eller nakenvin som grossist Nondos kaller det. Det er vin som ikke er tilsatt sukker, tannin, fabrikert gjær osv.

Sentralen har gjort litt av en jobb da de renoverte lokalene, for det er skikkelig fint der. 

 

 

 

 

Sentralen er opptatt av å bruke de råvarene som er i sesong. Vi velger dagens meny med litt ekstra.

 

 

sentralen restaurant oslo norway nondos champagne naturvin fleury

 

 

Vi blir tatt godt imot og får servert en deilig champagne til å starte med. En spontanfermentert champagne vel å merke. Den er god og lett drikkelig. Den minner nesten litt om syrlig eplecider. Kjempefrisk!

 

 

 

Kaayne må jo selvfølgelig studere flaska for å virke distingvert, man kommer ikke utenom.

 

 

 

sentralen restaurant oslo norway tartar rødbete avocado villkveite nasjonalgastro

 

De første rettene vi får servert er små forretter. Fra venstre til høyre: Villkveite råmarinert i bergamot juice, en type sitrusfrukt. I midten, en avokadosalat med tørkede tomater og friterte mandler. Og sist: røkt betetartar med pepperrot, estragon og selvfølgelig en rå eggeplomme på toppen.

Kaayne: Å damn! Den kveitecevichén er helt sjukt god. Kveiten bare smelter i munnen. Jeg kan gjerne spise denne hver dag. Lett!

Digger disse tallerknene assa. Det er liksom med på å underbygge den derre organiske følelsen av rettene.

Anniken: Hvorfor er det alltid sånn at jeg blir så jæ**a fort mett? Allerede etter disse tre rettene begynner magen å si stopp. Men hjernen, den vil ha mer, så jeg gir meg ikke så lett. Jeg synes avocadosalaten er helt fantastisk. Den kunne jeg spist til lunsj hver dag.

 

 

sentralen restaurant oslo norway tartar rødbete nasjonalgastro national gastro foodblog matblogg

 

 

Den røkte betetartaren har gode jordtoner, og mye kraftig smak. Den smaker både søtt og salt, og inneholder en god kombinasjon av diverse konsistenser. Som f.eks de knasende ristede pinjekjernene i kontrast med den bløte eggeplommen og tartaren som har nærmest den samme konsistensen som en ekte biff tartar. Godt er det i hvert fall.

 

 

 

 

 

 

 

Vi hadde tidligere sett noen bilder av svelene med løyrom, og gleder oss derfor til å få smakt på de. Det er etter eller annet som har skjedd nettopp denne retten som har gjort mange andre restauranter har valgt å lage denne retten nå.

Kaayne: Dette er kanskje en rett jeg forbinder mest fra jeg bodde i Russland. Jeg vet ikke helt hvorfor, jeg spiste det jo aldri der, men de har noe som heter blinis. Som også er en type pannekake, og som alle vet, er russerne kjent for sin dyre kaviar. Jeg tror koblingen rett og slett skjedde automatisk. Da tenker jeg ikke på russerne på gata. Da tenker jeg mer på tsarer, som fråtser i blinier med belugakaviar, og heller i seg flasker på flasker med god champagne…Ja, kanskje jeg innerst inne føler meg bittelitt som en Tsar akkurat nå.

Det er den opplevelsen en restaurant kan gi som du sjelden kan finne andre steder. Det å føle seg viktig. Jo viktigere råvarene er, jo viktigere er de som spisern. La oss bare leve litt på det akkurat nå.

 

 

 

 

 

Anniken: Mmm sveler er nydelig! Elsker komboen med rømme og kaviar. Har gledet meg til å smake denne retten! 

 

 

 

 

 

 

Mens Anniken Fortsetter på den nydelige champen, går Kaayne over til en tørr hvitvin.

Neste rett ut er skatevinge med sellerirot. Vi har aldri spist det før og syntes det er skikkelig interessant. Skatevingen har en veldig artig konsistens og selleriroten ligger som et løvtynt teppe fint dandert ved siden av.

 

 

 

 

 

 

 

Kinnern liker å få rødt utslett i fjeset så fort hun får i seg et glass vin. Det får henne nemlig til å virke distingvert.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til neste rett får vi en deilig og krydret Meinklang rødvin. 

 

 

 

Det neste vi får servert er glasert svin, med mmmmm… koriander. Kanke leve uten koriander.

Kaayne: Nam! Dette er en god rett, og minner meg egentlig veldig om innholdet i en vietnamesisk Bahn Mi baguette. Der har de også som regel glasert ribbe, koriander og syltede grønnsaker. Jeg må også si at den krydrete vinen passer kjempegodt til retten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalvebrissel med sopp, jordskokk og kyllingsjy. Denne fikk vi spesielt anbefalt av kokken, med god grunn! Anniken har kastet inn kluten og sparer seg til desserten, men Kaayne er klar for kalvebrissel. 

 

 

 

 

 

Kaayne: Jeg tror bildet i seg selv sier nok om hvordan retten smaker. Det er smaksavrundere i hele retten. Det er akkurat som om noen gir meg en klem på innsiden av munnen. Det nærmeste jeg kan sammenligne kalvebrissel med er “kremete” og nøttete bacon egentlig. Hvis det i det hele tatt sier deg noen ting.

 

 

 

 

 

 

 

 

Svinekjake kokt i øl

Kaayne: Det var litt morsomt med denne retten. Fordi servitøren lurte på om det var noen mer vi hadde lyst på. Jeg sa at jeg var nysgjerrig på svinekjaken som var på menyen, og lurte på om den var no god. Hu fikk sagt at den var kokt i øl, og lenger kom hun ikke før jeg avbrøt “SOLD!”. Så da ble det den. Og ikke faen om jeg tok feil av valget heller. Jeg liker å si at ting smelter på tunga, det har liksom blitt mitt trademark. Men denne, den bare…jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men det er som om alle nerver og sanser i kroppen blir tilfredsstilt samtidig av smakene og konsistensene i denne retten. Det er en relativt enkel rett, men også en forbanna saftig en.


 

Kaayne: Jeg elsker smilet til Anniken på dette bildet. Det er virkelig et Kodak moment. Hun hater å smile. Vær så snill å smile mer, Anniken. Jeg vet du har lyst 🙂

 

 

 

 

 

Men her sitter Kaaynern på den andre siden av bordet og smiler overhodet ikke. Hykler heter det.

 

 

 

Tilslutt får vi en dessertvin som også er en naturvin fra Nondos.

Kaayne: Det første jeg tenker når jeg smaker denne dessertvinen er florale smaker. Det nesten litt sånn at den smaker te, merkelig nok. Den er overraskende frisk til å være en søt dessertvin.

 

 

 

 

 

Sammen med dessertvinen blir vi servert nykjernet vaniljeis med rumrosiner og en canalé (en type kake).

Anniken: Dessert og dessertvin er en perfekt avrunding på kvelden! Ble skikkelig glad da jeg så at vi skulle få softis til slutt. Liker at de har brukt folkets favorittdessert som utgangspunkt her. Nydelig med romrosiner på!

 

 

 

 

 

 

Vi får også en 24 måneder lagret Comté-ost på sprøtt brød og karamellisert sherry, og avslutter det hele med kaffe fra Supreme Roastworks.

 

 

 

Hade!!

 

 

Vi har hatt en helt AMAZING kveld. Tusen takk til Sentralen, kokkene og de utrolig hjelpsomme servitørene som var tilstede 🙂

 

 

 

(sponset innlegg)

 

#sentralen #Sentralenmat #restaurantoslo #restaurantopplevelse #nasjonalgastro #date #uteliv #visitoslo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg