San Marino – Torta Tre Monti

torta tre monti san marino national dish nasjonalrett kake cake chocolate sjokolade vaffelkjeks oppskrift sjelden hvordan lage vaffelkjeks nasjonalgastro san marinos matblogg matbloggere

 

 

Torta Tre Monti er en kake som vanligvis kjøpes ferdig. Kaken masseproduseres for hånd av bakeriet La Serenissima Antica Fabbrica di Torte, som har brukt den samme oppskriften siden 1942.  

Det er mikrostaten San Marinos nasjonalrett, så vi har tenkt til å lage den, men oppskriften er det umulig å få tak i. Vi er ikke de første som har etterlyst den. Dessuten trenger vi en type vaffeljern som ikke eksisterer utenfor Italia. Vi har ikke smakt kaken, men det ryktes om at den smaker helt fantastisk. Vi vet at den består av 5 lag vaffelkjeks med hasselnøttkrem mellom, og et sjokoladelag rundt kanten på kaken.

Kaken er visstnok best når man nyter den med vaniljeis ved siden av og prosecco i glasset.

 

 

 

Vi starter med å lage hasselnøttfyll. 

Redskaper

  • Food processor 
  • Hørselsvern for de som ikke liker høye lyder
  • Middels til liten kjele
  • Tresleiv
  • Litermål

 

 

 

 

Ingredienser

  • 250 g hasselnøtter
  • 100 g sjokolade i biter
  • 1/2 dl vann
  • 250 g sukker

 

Først: Rist nøttene i ovn eller stekepanne og fjern skall.

 

Fremgangsmåte

  1. Lag sukkerlake ved å koke vann og sukker sammen.
  2. Ha nøtter i den kokende laken. La koke til sukkeret stivner til. Husk å røre godt underveis med en sleiv.
  3. Fortsett å rør til sukkeret blir karamellisert rundt nøttene. Vær tålmodig. Bare fortsett å røre, også i bunnen.
  4. Når nøttene er dekket med et gyllent lag legges de raskt over på bakepapir for å avkjøles.
  5. Ha nøttene i food processoren og la det gå til det blir en jevn puré .
  6. Ha i sjokolade

 

 

 


Hasselnøttfyllet har også et annet navn: Hjemmelaget Nugatti. Blir det litt til overs kan du spare det og ha det på knekkebrødet. Nam nam.
 

 

Så var det selve kaken. Her kan du se hvordan den ekte kaken blir laget.

 

Redskaper

  • Brett med bakepapir
  • Slikkepott
  • Vannbad til sjokolade
  • Skål til smeltet sjokolade

 

 

 

 

 

Ingredienser

  •  5 Store runde vaffelkjeks
  • 100 g sjokolade. En god sjokolade.

 

Fremgangsmåte

  1. Legg vaffelkjeksen på brett og ha klar hasselnøttfyll og slikkepott
  2. Smør fyll på kjeksen og legg en ny kjeks over
  3. Fortsett til du har 5 lag. Ikke smør på det øverste laget.
  4. Legg en tallerken på toppen og la stå ca 20 min.

 

Når det har gått 20 min

  1. Smelter du sjokoladen i vannbad
  2. Har sjokoladen i en skål som egner seg for å dyppe kaken 1-2 cm ned i sjokoladen. Det hadde ikke jeg, så jeg måtte bruke pensel.
  3. Dypp kaken i smeltet sjokolade og rull den som et hjul. 
  4. La tørke.
  5. Serveres med vaniljeis ved siden av.

 

 

 

  

 

 

 

 Hva vi synes om maten 

 

 

 Anniken: Jeg likte kaken veldig godt med is til. Den var også veldig god frossen etter å ha ligget i fryseren en stund. Å spise den for seg selv, i romtemperatur var ikke så veldig godt. Da ble det rett og slett for mye hasselnøttkrem og søtt. Men som sagt etter vi fant ut at den kan fryses ned og spises frossen ble den mye bedre. Nå går jeg og spiser av den hele tiden. Det jeg likte minst er smaken av kokesjokolade på kanten rundt. Derfor råder jeg deg til å velge en sjokolade du liker til kanten.

 

 

 

Kaayne: For å være helt ærlig, er det vanskelig for meg å si at denne kaken smaker godt. Men, det er fordi jeg fikk Nugatti på brødskiva hver eneste jævla dag når jeg gikk på barneskolen. Jeg får helt avsmak når det kommer til Nugatti, og sjokolade generelt er heller ikke min greie. Jeg liker heller ikke vaffelkjeks. Derfor er denne kaken en utrolig dårlig kombinasjon for min del. Jeg synes for eksempel ikke at kvikk lunsj smaker no godt (tabu å si til nordmenn). Så jeg visste akkurat hva som ventet meg.

 

Jeg er vel egentlig en som ikke liker søtsaker noe særlig. Bortsett fra friske og syrlige ting som sorbet, og lakris. Når det er sagt så kan jeg forstå at noen liker denne kaken. Hasselnøttsmaken kommer tydelig frem, og hele kaken smaker egentlig som en stor konfekt.

 

Vi fryste ned kaken, siden jeg da mente den ville smake mindre søtt, og at muligens hasselnøttsmaken ville forsvinne litt. Og stemte det neimen ikke! Den smakte faktisk mye bedre iskald, og hadde passet ypperlig med litt vaniljeis på toppen, og kanskje noen friske bær.

 

 

 

 

 

 


Ikke den mest fotogene kaka i skapet.

 

 

P. S. vi kommer til å bestille kaken fra San Marino og spise den på et senere tidspunkt, slik at vi kan sammenligne smaken. Vi vil legge ut et eget innlegg når det skjer.

 

 

 

Buon appetito!


 

 

Likte du innlegget? Gi oss en “like” eller del det med noen du kjenner, så blir vi glade!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg