Enkel måte å varme grønnsaker på


 

 

Ja, det funker som bare det!

Grønnsaker inneholder mye vann, og det mikrobølgeovnen gjør er å kun varme vannmolekylene i grønnsakene. Dette gjør at grønnsakene kokes i sitt eget vann. På den måten sparer du strøm, vann og tid. Og, i motsetning til hva folk vanligvis har trodd – at mikroen fjerner vitaminer – så gjør den faktisk akkurat det motsatte. Den bevarer mesteparten av vitaminene, mens å koke de i en kjele gjør at du mister mye av vitaminene osv.

STEG 1: Del f. eks gulrøtter i like store biter som du ser på bildet over. Ha dem i en skål og legg et lag med plastfolie over skålen. Ikke lag hull i folien, og pass på at den sitter tett på.

STEG 2: Sett skålen i mikroen på den høyeste watten mulig (750-1000 watt), og la gulrøttene stå i ca. 60 sekunder. Vipps!. Så har du ferdigkokte grønnsaker.

TIPS: Ulike grønnsaker trenger ofte forskjellig tid i mikroen. Gulrøtter trenger f. eks litt mer tid enn brokkoli, men tiden varierer som regel bare mellom 30-60 sekunder. Pass også på at grønnsakene er i biter, og er like store.

Likte du det du leste? Trykk liker eller del innlegget med en venn, så blir vi glade!

Kaayne & Anniken

 

//

8 kommentarer
    1. Takk for et fantastisk tips! Jeg trener og har en ganske hektisk hverdag, visst dette funker blir jeg super happy, haha! Men det maker veldig mye sense. Siden det allerede er vann i grønnsaker, at de på en måte koker i sitt eget vann. Smart!

    2. Monica: Ja, det er verdt å prøve det, Monica. Jeg er ikke sikker på hvor store porsjoner man kan putte i mikroen om gangen, men det er jo ikke snakk om å bruke så mye mer tid uansett.

      Når jeg prøvde dette funket det bedre enn jeg forventet. Prøv det selv, og gi beskjed om det funket like bra for deg også 🙂
      -Kaayne

    3. kristinehjelle: haha! sjæl!

      Jeg vet at Hellstrøm synes at mikroen er en forferdelig oppfinnelse. Jeg har vært skeptisk selv, men denne idéen fikk jeg faktisk fra en side som heter chefsteps.com De har et team med ordentlig gode, utdannede kokker, og han som driver selskapet sa at det var en god måte å tilberede grønnsaker på. Prøv det selv, og si hva du synes. Det er lov til å være åpen for nye idéer 😉

    4. Ja da er helt med på den, må jo prøves. Sikkert kjempe bra triks og greit i hverdagen. Men det er litt imot min religion hvis du skjønner. 😉 Kul blogg dere har 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg