Hold deg unna ferdigburgere

Her spiser jeg en ferdiglaget burger. Derav trynet. Nei, jeg fant den ikke på bakken.

Hvis du har lyst til å spise en god og sunnere burger, samtidig som du sparer penger, anbefaler jeg deg å ikke kjøpe ferdiglagde burgere du får på butikken.

Grunnen til dette er at de ferdiglagde burgerne du får på butikken ikke har den samme kvaliteten som burgere du lager selv med f.eks en pakke karbonadedeig eller kjøttdeig.

Jeg har ikke lyst til å peke på en spesifikk leverandør, men de burgerne som er grovkvernet inneholder også som regel en god del knuste bein. Sånne ordentlig harde biter med bein, ikke mykt brusk. Dette tyder på at det kjøttet som blir kvernet, ikke bare er kjøtt, men kanskje også de litt mer udelikate delene på kua, som de ikke ville fått solgt ellers.

De verste burgerne du kan få tak i er som regel de frosne burgerne som stekes i frossen tilstand. De har en forferdelig konsistens, og smaker det samme som å drikke et glass vann fra dødehavet. Altså, forferdelig salt.

Mye av maten i Norge er ganske salt. En kompis av meg på besøk fra Statene mente all maten han spiste her i Norge var utrolig salt. Jeg hadde ikke tenkt noe særlig over det før han nevnte det. Så jeg har kuttet en del ned på saltet, siden det som regel eksisterer en del naturlige salter i mye mat. 

Slik gjør du burgern god

Mitt tips for å lage deg en ordentlig god burger, er å kjøpe deg en pakke med karbonadedeig, eller kjøttdeig om du vil. Helst en med salt i, fordi det holder burgern lettere sammen. Det er ikke nødvendig, men da er du nødt til å salte burgern enda mer.

Del pakken med kjøttdeig opp i enten 2 like store deler eller 4, hvis du vil ha tynnere burgere.

Har du en kjøkkenvekt kan du måle opp ca. 150 gram. Det er det jeg selv foretrekker. Hvis du synes det blir litt mye kjøtt kan du også bruke 120 gram kjøtt.

Dette kan virke litt utradisjonelt, men ikke bruk egg eller kna burgern for mye. Dette lærte jeg av en kompis. Det gjør at burgern fort blir seig og mister mye av saftigheten.

Bare press kjøttet lett sammen med hendene og form det til en burger. Eller du kan bruke en hamburgerpresse. Nå kan du krydre burgerne med litt salt og pepper. 

Se gjerne denne videoen, for å se hvordan det gjøres.

 

I stekepanna

La burgern ligge minst 30 min. i romtemperatur før du begynner å steke, helst 45-60 min. For du husker sikkert den gangen en kompis, eller tante lagde noe mat til deg som var glovarm på utsiden og iskald inni. Det var ikke no godt nei, eller bra for helsa, med tanke på e. koli bakterier som mest sannsynlig ikke blir drept.

Put litt smør i stekepanna, og la det smelte til det blir gyllenbrunt. Så steker du én burger om gangen i stekepanne på medium høy varme for at den skal kunne oppnå maillard-effekten. Deretter lar du burgern ligge. Dette er viktig, ikke rør burgern! Da mister den mye av saften. La burgern ligge i omtrent 4 minutter på den ene siden, og så snur du den og lar den ligge i fire minutter til. De siste to minuttene kan du gjerne slenge på litt ost om du vil ha det på. Det er viktig å la seg merke her at det er snakk om ganske tjukke burgere. Hvis du skal steke hamburgere med samme tykkelse som en cheeseburger fra Macdonalds, trenger den kun å ligge litt over 1 min på hver side.

Når burgern er ferdig kan den godt hvile noen få minutter for å holde enda bedre på saften i burgern.

På grillen

Her gjør du akkurat det samme som over, men ha grillen på en temperatur på mellom 240 og 260 grader for å oppnå best resultat. Her kan du slenge flere burgere på samtidig siden maillard-effekten blir oppnådd uansett pga at de ligger over direkte varme fra ild/kull. Ikke vær redd for at burgern kommer til å svi seg, med mindre flammene treffer burgern i et strekk.

I motsetning til i stekepanna så trenger du bare å la burgern ligge i 2 minutter på hver side. Fordi dette går kjapt. Det er mye varme det er snakk om. Nesten dobbelt så mye som i stekepanna.

Etter til sammen 4 minutter er burgern klar, men la den ligge og hvile litt hvis sulten din tillater det. 

 

 

Se gjerne denne oppskriften for å lage en ordentlig god burger

 

-Kaayne

5 kommentarer
    1. TheFashionNoob: ikke for å være en hykler assa, men jeg spiste faktisk en cheeseburger på macdonalds i dag.
      Ja, jeg er faktisk menneske og spiser på macern.
      Må helt ærlig si at jeg digger pommes fritene dems. Hellstrøm liker de visstnok også.
      Det jeg egentlig mente i dette innlegget var hamburgere fra butikken da. 🙂

    2. Finnes mange gode burgere på butikk og. Så dette er tull. Folk må få velge det de vill uten å bli proppa full av usannheter

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg