NIGERIA – JOLLOF RICE

 jollof rice afrika oppskrift nasjonalrett hvordan lage nigeria matblogg matbloggere oslo

 

Hei alle studenter med dårlig råd. Denne er til dere. Denne retten er fra Afrikas mest befolkede land, med omtrent 173 millioner mennesker. Denne retten blir ikke bare spist i Nigeria, men er også en populær rett i mesteparten av Vest-Afrika (kilde: internettet).

Ingredienser:

  • 12-15 kyllingklubber
  • 300 gram basmatiris
  • 350 gram passata tomater
  • 1 rød paprika kuttet i biter
  • Pepper
  • Kayennepepper
  • 2 kyllingbuljonger
  • 2 ss tomatpuré
  • 1 hel kinesisk hvitløk finhakket
  • 1 gul løk grovhakket
  • 1 rød løk grovhakket

 

 

Fremgangsmåte:

  1. Sett ovnen på 175 grader og gni inn salt og pepper på kyllingklubbene
  2. La risen ligge i kaldt vann i 30 min.
  3. Sett kyllingklubbene i ovnen i 60 min.
  4. Hel av vannet og risen over en sil, og putt risen i kokende vann på medium høy varme i 5 min.
  5. Hel av risen i en sil og skyll av i kaldt vann.
  6. Ha litt olje i en kjele og la det steke sammen med paprikaen, løken og hvitløken i ca. 4 min.
  7. Hell over passata tomatene sammen med buljongene, og la det koke i 1 min.
  8. Vend inn risen og la det småkoke i ca. 15.20 min.
  9. Krydre med pepper og kayennepepper. Hvis den er for lite salt kan du godt tilsette litt til, men buljongene er som regel ganske salte.
  10. Servér risen med kyllingklubbene ved siden av. Om du vil kan du også bare spise jollof risen for seg selv, men det kan bli litt ensformig.

 

ballefrans

Kaayne: Vi skulle kle oss litt afrikansk, men det klarte tydeligvis ikke jeg. Selv om jeg er ateist er dette en t-skjorte jeg ikke tør å gå med ute på gata lenger – “atheist, because I believe in science and proof”. Jeg kjøpte den før jeg begynte på religionshistorie studiene mine. For da visste jeg bedre enn alle andre om religioner visstnok.

 

 

Vår reaksjon:

Kaayne: Retten var faktisk bedre enn forventet. Jeg valgte å lage kylling ved siden av, siden det virker ganske vanlig utifra det jeg leste om det på nettet. Det står forskjellige steder at man kan spise bare risen uten noe annet til om man vil det, men jeg tror det fort kan bli litt ensformig. Risen trenger noe protein ved siden av, enten det er stekt fisk, kylling, biff.

Jollof passer bra som en rett man kan ha som en base til mye annet. Det er som en slags gryterett uten kjøttet blandet inn. Risen har en smak som kan minne noe om meksikansk mat egentlig.

Anniken: Smakte ganske godt og er en super base for forskjellige typer gryteretter. Minner om Chilli con carne uten chilli og bønner. Det minner også om vanlig norsk gryterett. Passer veldig bra om man har lite mat i huset og lite penger. Spiser det gjerne igjen. 

 

 

 

Ounje ajeye o! (Bon appetit!)

 


 

 

 

#jollof #ris #gryterett #middag #nigeria #studentmat #billig #kyllingklubber #vestafrika #studentmiddag #nasjonalgastromantikk

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg